Directions EMEA 2025 –Nyheterna från Microsoft

En stor publik deltar i en teknisk konferens i en rymlig hall med blå och röd belysning. Flera skärmar visar presentationer. Textöverlägget lyder: vägbeskrivning Poznań Emea 2025.

Förra veckan var vi på Directions EMEA i Poznań – årets största konferens för Microsoft Business Central-partners. Under tre dagar presenterade Microsoft kommande nyheter, riktning för plattformen och hur man som partner ska förbereda sig för nästa fas i Business Applications-ekosystemet.

Den övergripande signalen var tydlig: Business Central går nu in i en AI-First era.

Några av de Större nyheterna som presenterades under konferensen var följande:

Business Central har passerat 50 000 kunder globalt
Microsoft meddelade att Business Central nu används av över 50 000 företag världen över.
Det är ett rejält styrkebesked för SMB-marknaden och visar att Business Central vuxit till den dominerande moln plattformen i segmentet för affärssystem. Sverige är inget undantag i denna expansion, bara sista året har Business Central vuxit med ~60%


Business Central nu tillgängligt i hela 242 länder, fler och fler datacenter byggs världen över för drift av Business central.

Denna tillväxt innebär ett starkt, globalt ekosystem och ett stabilt framtidssäkrat system, fler ISV-lösningar och en riktigt hög utvecklingstakt.

Generativa AI-agenter introduceras i Business Central
Microsoft presenterade flera nya AI-drivna agenter som kan hantera processer – inte bara enskilda uppgifter. Bland annat:

  • Sales Order Agent
  • Payables Agent


Detta är starten på intelligent automatisering där agenter kommer kunna hantera flöden, beslut, rekommendationer och interaktioner på helt nya sätt.
Copilot i Business Central stärks också kraftigt där naturligt språk, summering, förslag och automatisering blir ännu mer integrerat i hela arbetsflödet.

Detta innebär att Automation nu går från “möjligt” till “standard” i Business Central.

Två nya moduler i Business Central
Under Directions presenterades även två nya moduler till Business Central:

Quality Management
Ger stöd för att hantera kvalitetstester, provtagning, kvalitetsplaner och avvikelsehantering direkt i kärnprocesserna. Testregler kan kopplas till inköp, produktion och försäljning – vilket gör att kvalitet nu blir en del av det operativa flödet och inte ett sidospår.

Expense Agent som automatiserar hela processen för utläggs- och resekostnadshantering i Business Central.
Funktionen gör det möjligt att registrera utlägg direkt via mobil, webbläsare eller e-post där kvitton automatiskt tolkas och kategoriseras med hjälp av AI. Systemet skapar utläggsrapporter, skickar dem för godkännande och bokför kostnader på rätt konto och dimension – helt integrerat med Business Centrals kärnprocesser.

Expense Agent är en del av Microsofts AI-First-strategi och markerar nästa steg i automatiseringen av ekonomiska flöden. Funktionen förväntas tillgängliggöras i kommande versioner av Business Central och kommer även kunna användas av användare utanför systemet, exempelvis via Outlook, Copilot Chat eller dedikerad app.

Sammanfattning
För kunder betyder det här att Business Central är på väg att bli ännu mer automatiserad, snabbare, smartare och mer värdeskapande – inte bara som affärssystem, utan som motor för hela affärsprocessen.

Directions 2025 visade att Business Central går in i en ny fas där AI, agenter och ekosystemet står i centrum. För företag som vill ta klivet in i nästa generation av affärsprocessautomatisering är timingen perfekt.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Vi skickar ett nyhetsbrev varje månad med intressant läsning om nyheter i produkter, branch och Yellow

Dela detta inlägget